Post-Covid samenwerken; Sustainability kan niet volledig worden uitbesteed

Post-Covid samenwerken; Sustainability kan niet volledig worden uitbesteed

Facilitaire organisaties en facilitaire dienstverleners zijn bij uitbesteding door grotere actuele uitdagingen meer afhankelijk van elkaar. In het traditionele paradigma van uitbesteden kan de relatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer gekarakteriseerd worden als: hiërarchisch, korte termijn, wij/zij, eigen belang eerst, gericht op efficiency. Uit tal van onderzoek weten we dat dergelijke samenwerkingsrelaties geen antwoord bieden op de complexe vragen van vandaag en morgen. Hiervoor zijn andersoortige samenwerkingen nodig; meer gericht op gelijkwaardigheid, lange termijn, partnerships met oog voor de ambities van beide partijen.

De fine-fleur van facility management was begin oktober te gast op kasteel Cortenbach van Vebego in Limburg. Vijfentwintig directeuren facility management van de grootste organisaties van Nederland en drie directeuren van toonaangevende facilitaire dienstverleners (Pepijn Reijnders van Vebego Facility Solutions, Remco Kroeze van CBRE en Sander Koop van Arrange) hadden als doelstelling om met elkaar te definiëren hoe de samenwerking kan worden verbeterd tussen opdrachtgever en dienstverlener op het gebied van drie actuele thema's: sustainability, wendbaarheid en innovatie. Dit artikel is deel drie uit een drieluik en beschrijft de bevindingen van de inspirerende Cortenbach conferentie ten aanzien van de verbetermogelijkheden op het gebied van sustainability.

Heb je eerdere artikelen gemist van dit drieluik? Klik dan hier voor het deel over innovatie en hier voor wendbaarheid.

Sustainable bedrijfsvoering is onontkoombaar maar opdrachtgevers en dienstverleners hebben elkaar wel nodig

  1. Sustainability is onontkoombaar; de druk komt van alle kanten.
  2. Opdrachtgever en opdrachtnemer hebben elkaar nodig in sustainable allianties
  3. Het domino-effect van sustainability zorgt ervoor dat iedereen verduurzaamt

Er is NU actie vereist om de klimaatdoelen te halen voor 2030. Nog 99 maanden en dan is het zover. Slechts 40% van de bedrijven heeft klimaatdoelen opgesteld en daarvan wordt slechts 10% behaald. Ondanks een vernietigend IPCC rapport, blijft de actie achterwege. Grote bedrijven verkiezen liever een hoger beroep dan vol in te zetten op verduurzamen. Ook de Overheid lijkt haar doelstellingen niet te behalen. Hoe komt dat toch? Is korte termijn (financiële) winst belangrijker dan lange termijn gevolgen?

Sustainability is onontkoombaar; de druk komt van alle kanten

Vanuit de binnen de VN afgesproken SDG’s - om van de wereld een betere plek om te leven te maken in 2030 - staat ook de B.V. Nederland voor duurzame opgaves. Zij heeft op haar beurt het bedrijfsleven nodig om deze opgaves te realiseren. Versnelling komt niet door wet- en regelgeving alleen. Én de deadline 2030 nadert met rasse schreden.

Organisaties waar CEO’s, Board of Directors, Aandeelhouders, intrinsiek gedreven zijn om duurzaam te produceren, gaan sneller in deze duurzame transitie. Een sustainable focus zorgt voor een sustainable bedrijfscultuur waardoor dit top of mind is in het organisatie handelen: van inkoop tot IT, van uitvoering tot huisvesting. Deze duurzame focus verwachten zij ook van hun dienstverleners.

Maar ook consumenten en medewerkers vragen om een duurzame bedrijfsvoering en ‘nieuwe’ generaties vragen om een duurzame werkgever. Het gaat immers om hun toekomst. Daarmee is sustainability ook een aspect in ‘the war of talent’ geworden.

Medewerkers vragen duurzame bedrijfsvoering; ‘nieuwe’ generaties een duurzame werkgever

De druk om te verduurzamen komt derhalve van alle kanten op ons af; en als organisatie moet je daarop acteren. Sustainability is onontkoombaar.

Opdrachtgever en dienstverlener hebben elkaar nodig in sustainable allianties

Vandaag de dag worden sustainable doelen nog te vaak en te veel uitgedrukt in quota’s en KPI’s. Sustainability is echter gestoeld op het gezamenlijk intekenen op een ambitie en elkaar versterken in het behalen van die ambitie. Dat verandert de verhouding tussen opdrachtgever en dienstverlener. Samen voor het waarmaken van een ambitie staan, betekent de handen inéén slaan en incentives invoeren om het samen beter te doen.

Samen voor het waarmaken van een ambitie staan, betekent de handen inéén slaan en incentives invoeren om het samen beter te doen.

Zo staan we samen aan lat voor het attractief houden van de facilitaire sector die met name draait om mensen. Ambities op social return, inclusiviteit, diversiteit, arbeidsmobiliteit, eerlijke contracten en daaruit voortkomend eerlijke salarissen, waardig werk, dragen bij om de attractiviteit van de sector te behouden. We hebben elkaar nodig in het bereiken van deze ambities. Ook vanuit de duurzaamheidscertificeringen wordt gevraagd om de keten in te duiken. Dat vraagt om sustainable allianties, niet om kortdurende overeenkomsten en snel wisselende partners.

Het domino-effect van sustainability zorgt ervoor dat iedereen verduurzaamt

Sustainable bedrijfsvoering kan op twee manieren ontstaan: extrinsiek aangespoord of intrinsiek gedreven.

Onder extrinsieke motivatie verstaan we dat prikkels van buitenaf nodig zijn om in beweging te komen. Voorbeelden van extrinsieke motivatie zijn KPI’s die voor klanten moeten worden gerealiseerd of financiële prikkels zoals bonus regelingen van opdrachtgevers indien bepaalde duurzaamheidsdoelen worden gerealiseerd.

Bij intrinsieke motivatie komt de motivatie uit de organisatie zelf. De intrinsiek gemotiveerde organisatie lijkt een voorspong te hebben ten opzichte van de extrinsiek aangespoorde organisatie. Zij denken meer in wat zij bij kunnen dragen, nemen zelf verantwoordelijkheid.

Ter illustratie een voorbeeld van CBRE. De ambitie van CBRE is om in 2030 alleen nog CO2 neutrale portefeuilles te beheren. Dat betekent dus dat zij intrinsiek aan de slag gaan om dit te bewerkstelligen. Het betekent keuzes maken, want alle klanten tellen mee in die portefeuille. Het kan dus betekenen dat sommige (potentiële) klanten een nee te horen krijgen. Op die manier ontstaat vanuit intrinsieke gedrevenheid toch extrinsieke druk. Vandaar het domino-effect van sustainability!

cortenbach deel 3-2

Auteurs: Sandy Brouwer (partner Hospitality Group), Karoline de Koning (Manager Advies & Ontwikkeling Vebego Facility Solutions) en George Maas (Partner Hospitality Group) schreven dit artikel en hadden de eer en het genoegen om de Cortenbach conferentie te organiseren.