3 dingen om rekening mee te houden bij terugkerende medewerkers naar kantoor

3 dingen om rekening mee te houden bij terugkerende medewerkers naar kantoor

Procedures die ooit een bijkomstigheid waren, zoals de manier hoe de kantine werd schoongemaakt, moeten nu de prioriteit zijn van iedereen, van medewerker tot klant. Het vertrouwen van je medewerkers dat de werkplek veilig is voor hen om terug te keren is van grootste belang voor hun productiviteit.

De blijvende impact van het coronavirus geldt nog nadat er een vaccin is ontwikkeld. Het verandert de manier waarop mensen kijken naar de netheid van openbare ruimtes en voorzieningen die ze tot hun beschikking hebben voor het wassen van hun handen, de toilet of de vergaderzaal.

Alleen garanderen dat de faciliteiten schoon zijn en dat het bedrijf zijn best doet om de gezondheid van iedereen te verzekeren is niet genoeg. In de toekomst zullen nieuwe medewerkers waarde hechten aan hoe een bedrijf is omgegaan met de situatie rondom het virus en daarna.

Aandachtspunten voor de facility manager

Hoe je het beste om kunt gaat met het beheer van de huidige en toekomstige verwachtingen van je werknemers? Lees het in de volgende 3 tips.

  1. Niet iedereen tegelijk

Als iedereen tegelijk weer naar kantoor mag zal dit niet veel medewerkers vertrouwen geven. Juist de afstand van 1,5 meter tussen elkaar heeft eraan bijgedragen dat de versoepelingen zijn zoals ze nu zijn. Er zullen genoeg medewerkers zijn die niet van plan zijn in de nabije toekomst terug te gaan naar een kantoor met volle capaciteit.

Voorlopig zit een volledig bezet kantoor er dus niet in. Hoe fijn het ook is om in elkaars fysieke aanwezigheid te kunnen werken, de behoeftes van het team zullen voorop moeten staan. Besteed tijd aan het bespreken van de behoeftes van je medewerkers om te bepalen wie er op afstand kan en wil blijven werken en welke medewerkers echt nodig zijn op kantoor.

Ga ten slotte in gesprek met je medewerkers om erachter te komen hoe ze zich voelen over een mogelijke terugkeer naar kantoor. Door dit te doen bouw je vertrouwen op en dit is nodig om een goede reputatie bij je medewerkers op te bouwen.

  1. Social distance proof

Social distancing zal niet snel veranderen uit ons dagelijkse routine. Dit betekent dat alle faciliteiten waar veel mensen samenkomen zullen moeten nadenken over de inrichting van zitplaatsen. De schaal van het bedrijf wordt hierdoor beperkt en de manier waarop mensen door elk deel van het gebouw gaan veranderd.

Hoe je als facility manager hiermee omgaat zal bepalen hoe de reacties van de medewerkers zullen zijn die terugkomen naar kantoor. Voor nieuwe medewerkers zal het zien van een toewijding aan de social distancing hen geruststellen dat ze zich hebben aangesloten bij een organisatie die hun gezondheid en welzijn hoog in het vaandel heeft staan.

Meer over een social distance proof kantoor lees je hier. 

  1. Schoon, schoner, schoonst

Facility managers- en medewerkers bevinden zich in de frontlinie terwijl ze werken aan het schoon, veilig en hygiënisch houden van werkplekken. Werknemers kunnen zich zorgen maken over de risico van blootstelling aan het virus op de werkplek. Een verantwoord beheer van de sanitaire voorzieningen in gebouwen moet zichtbaar zijn om het vertrouwen van medewerkers te winnen en te behouden.

De werkzaamheden rondom de sanitaire voorzieningen moeten zowel preventief als reactief zijn. Regelmatige reinigingsschema’s en getailleerde takenlijsten voor gemeenschappelijke ruimten in combinatie met rapporten over het gebruik van de werkplekken zijn nodig. Ze zullen de onderhoudsteams helpen zich te concentreren op de ruimten met veel verkeer en ervoor zorgen dat de werkplekken bij elk gebruik worden gedesinfecteerd.

Daarnaast zal het uitdelen van verzorgingspakketten met reinigingsdoekjes, handdoekjes, handschoenen en andere zaken die ze kunnen gebruiken om veilig te blijven veel vertrouwen wekken.