13 tips voor tevreden medewerkers
9-08-2021

13 tips voor tevreden medewerkers

Het stimuleren van een hoge medewerkerstevredenheid is iets dat binnen organisaties de afgelopen jaren enorm is toegenomen. Vitaliteit, geluk en welzijn van medewerkers zijn steeds vaker kernonderwerpen bij management en HR. Tevreden medewerkers zijn namelijk loyaler, productiever en beter in hun werk. Maar hoe maak je jouw medewerkers tevreden? Hier vind je 13 tips.

Waarom zijn tevreden medewerkers belangrijk?

Medewerkers die tevreden zijn met hun baan zijn niet alleen een belangrijke aanwinst voor het team. Ze zorgen ook voor:

  • Meer positiviteit. De tevredenheid die je medewerkers voelen heeft hetzelffe effect op collega’s en projecten. De positieve energie wordt automatisch doorgegeven.
  • Deze medewerkers zijn zo content met hun baan en organisatie dat ze hier harder voor willen lopen, erover vertellen in hun netwerk en zo kansen delen met je organisatie.
  • Minder ziekteverzuim. Personeelsleden die gelukkiger en vitaler zijn met hun baan, zijn minder geneigd om zich ziek te melden.
  • Meer productiviteit. Werken gaat makkelijker en sneller als je er plezier in hebt.

 

Hoe krijg je tevreden medewerkers?

Tevreden medewerkers zijn goud waard voor je organisatie, maar hoe stimuleer je dat geluk? Waar kun je als organisatie op letten? 13 tips.

Tip 1: Houd je medewerkers vitaal

Vitale werknemers zijn gelukkiger. Gezondheid speelt een grote rol in vitaliteit en als organisatie heb je een sleutelpositie om een betere gezondheid te stimuleren. Denk aan de kantine, de werkplek en sociale contactmomenten. Lees hier meer over hoe je de vitaliteit onder je medewerkers verbetert. Wil je weten hoe je vitaliteit met bewustwording stimuleert? Lees daar hier meer over.

Tip 2: Uit je waardering

We willen allemaal gewaardeerd worden om ons harde werken. Die waardering is belangrijk om van je manager of werkgever te ontvangen. Dan hebben we het vanzelfsprekend over een adequaat salaris, maar ook complimenten, het vieren van successen en stimuleren van groei.

Tip 3: Geef je medewerkers een fijne werkomgeving

Hoe fijn je je op werk voelt, heeft voor een groot deel te maken met je werkomgeving. Hoe is je bureau ingericht? Heb je een fijne werkstoel? Werkt alle techniek naar behoren? Is je thuiswerkplek ook prettig? Het is belangrijk om de werkplek te blijven verbeteren.

Tip 4: Geef een feestje

Is er een project succesvol afgerond? Is er een collega jarig? Is het een feestdag? Er is altijd een goede reden voor een feestje en het is ook een ideale manier om teambuilding te stimuleren.

Tip 5: Wees flexibel

De afgelopen periode heeft ons laten zien hoe belangrijk het is om flexibel te zijn. We moesten massaal thuiswerken, onze kinderen thuis aan school zetten en het huishouden op orde houden. Allemaal tegelijkertijd onder één dak. Werkgevers moeten er rekening mee houden dat ze die flexibiliteit aan hun medewerkers blijven bieden. De wereld kan namelijk wel eens voorgoed anders zijn.

Tip 6: Geef je medewerkers vertrouwen

Weinig geeft meer zelfvertrouwen dan het gevoel dat anderen jou vertrouwen. En zo werkt het ook met je werknemers. Vertrouwen en autonomie zijn belangrijk als je wilt dat jouw medewerkers meer tevreden zijn in hun baan.

Tip 7: Geef ruimte om te ontwikkelen

Leren biedt toekomstperspectief voor je medewerkers. Het geeft voldoening als je weet dat je in ontwikkeling bent en kan blijven groeien. Bied medewerkers voldoende ruimte om deze ontwikkeling aan te gaan. Zorg dat er genoeg opleidingsbudget is om off- en online trainingen te kunnen volgen.

Tip 8: Zorg voor afwisselende werkzaamheden

Niemand wordt vrolijk van continu hetzelfde werk. Het is saai, uitputtend en niet inspirerend. Zorg ervoor dat je medewerkers diversiteit in hun werkzaamheden hebben.

tips tevreden medewerkers

Tip 9: Bezorg je medewerkers zingeving

Zingeving geeft ons motivatie. Als ons werk ertoe doet en oprecht verschil maakt, geeft dat ons een voldaan gevoel. Geef je medewerkers daarom zingevend werk. Hoe je erachter komt wat zingeving voor jouw medewerkers betekent? Vraag wat hen warm maakt. Waarvan hun hart sneller gaat kloppen. En kijk of je dit in hun werk kan verwerken.

Tip 10: Stimuleer een goede werk/privé-balans

Als werkgever moet je zoveel mogelijk voorkomen dat je werknemers overuren maken. Dit verhoogt namelijk de kans op overspannenheid en uiteindelijk een burn-out. Een goede afstemming tussen werk en privé zorgt ervoor dat je medewerkers meer plezier hebben in hun werk, een gezondere werkdruk ervaren en een betere gezondheid hebben. Daarbovenop stijgt de productiviteit en daalt het verzuim.

Tip 11: Behandel iedereen gelijk

Als medewerkers het gevoel hebben dat ze achtergesteld worden, zijn ze eerder ontevreden. Iedere vorm van buitensluiting, voortrekken of discriminatie moet geweerd worden uit je organisatie. Trek jij (onbewust) bepaalde medewerkers voor? Dan is dat lastig om bij jezelf op te merken. Vraag het eens aan je medewerkers en bekijk kritisch of zij vinden dat je mensen gelijkwaardig behandelt.

Tip 12: Zorg voor overzicht

Overzicht geeft rust en stabiliteit. Daarom is het belangrijk dat je overzicht voor je team creëert. En dat doe je onder andere door je team de juiste planning tools te laten gebruiken. Zo behouden ze overzicht in hun werkzaamheden.

Tip 13: Maak ambassadeurs van je medewerkers

Mensen willen het liefst trots praten over de dingen die ze meemaken. Daar hoort hun werk natuurlijk ook bij. Maak je medewerkers trots op het bedrijf waarvoor ze werken en ze zullen positief over jou als werkgever spreken. Het stimuleren van ambassadeurschap draagt niet alleen bij aan een hogere medewerkerstevredenheid, maar ook een beter imago voor je organisatie.

Conclusie

Medewerkers zijn de fundering van iedere organisatie. Hoe gelukkiger jouw medewerkers zijn, hoe sterker die fundering is. Hogere medewerkerstevredenheid is niet alleen goed voor de productiviteit, hechting van je team en vermindering van verzuim. Het verbetert ook je imago en versterkt je reputatie als organisatie. Wij van Yask geloven in de kracht van je medewerkers. Wij ondersteunen organisaties die hun kwaliteit willen verhogen op verschillende fronten. Van advies op strategisch en tactisch niveau, tot uitbesteding en projectmanagement op uitvoerend niveau. Benieuwd wat Yask voor jouw organisatie kan betekenen? Bekijk onze diensten.

Meer over onze diensten

Meer blogs