De nieuwe betekenis van werknemerservaring en 3 tips om dit te verbeteren

De nieuwe betekenis van werknemerservaring en 3 tips om dit te verbeteren

Om een bedrijf naar nieuwe hoogten van succes te brengen en een positief imago op te bouwen, is alleen investeren in fysieke eigendommen niet voldoende. Medewerkers zijn namelijk cruciaal in het presteren van de organisatie op het gebied van productiviteit. Zij vormen de fundering van een goedwerkend bedrijf. Kortom, de werknemerservaring is van invloed op elk aspect van een bedrijf, van retentie en efficiëntie tot de cultuur en werkplekomgeving. Weten wat de nieuwe werknemerservaring inhoudt? Hier vind je dé tips die laten zien hoe het verbeteren van de werknemerservaring waarde kan toevoegen aan jouw organisatie.

Werknemerservaring uitgelegd

Werknemerservaring is op zichzelf een wat vage term die moeilijk vast te pinnen is. Simpel gezegd verwijst werknemerservaring naar alles wat een werknemer ervaart op het werk. Het omvat hoe ze omgaan met hun teams en collega's, tot de werkplek en hard- en software die zij gebruiken. Het is essentieel om de werknemerservaring te verbeteren zodat een productieve werkcultuur opgebouwd kan worden. Maar hoe kan jij bijdragen aan de ervaring van jouw werknemers? Zeker omdat veel organisaties nog regelmatig gebruik maken van hybride werken kan het een uitdaging zijn om zicht te houden op hoe jouw werknemers de organisatie ervaren.

Hoe beheer je een verspreid personeelsbestand?

Bij hybride werken zijn werknemers vaak deels in de organisatie werkzaam, maar werken zij ook enkele uren of dagen vanuit huis. Ook dit laatste behoort tot de ervaring die werknemers hebben met jouw organisatie. Helaas kan het als manager lastig zijn om deze ervaring te beïnvloeden op afstand. Toch zijn er verschillende manieren om een zogenoemd verspreid personeelsbestand te beheren.

Tip 1: Technologie inzetten

Natuurlijk spreekt het voor zich dat een optimaal communicatieplatform vereist is om in contact te blijven met jouw werknemers. Goede technologie in combinatie met goede communicatiehulpmiddelen zou helpen om het communicatieproces te stroomlijnen en de cultuur en betrokkenheid te vergroten. Technologie kan namelijk betere virtuele en realtime communicatie aanmoedigen. Denk aan het creëren van online communicatiekanalen om niet-werkgerelateerde discussies te bevorderen. Maar ook het organiseren van creatieve virtuele vieringen van speciale evenementen heeft een groot effect op hoe werknemers jouw organisatie zien.

Tip 2: Zorg voor een holistische ervaring

De ervaring van medewerkers is holistisch. Het moet realistisch zijn en het bedrijf moet ervoor zorgen dat ze elke kans aangrijpen om voortdurend te verbeteren. Zo zorgen periodieke vergaderingen met het team ervoor dat werknemers zich ondersteund voelen. Maar ook diepgaande evaluatie van alle activiteiten van werknemers zorgt ervoor dat jij als manager grip krijgt op waar jouw werknemers mee bezig zijn, hoe jij de knelpunten kan identificeren en weghalen. Daarnaast spelen managers en collega’s een sterke rol bij de algehele tevredenheid van werknemers en daarom moeten ze worden opgeleid om hun werknemers en elkaar tevreden te houden. Stimuleer collega’s om ook elkaar te bedanken en aan te moedigen zodra zij bezig zijn met een project.

Tip 3: Pas het beleid aan op de manier van werken

Het bestaande bedrijfsbeleid moet op de juiste manier worden bijgewerkt of gecreëerd als het niet bestaat. Denk hierbij aan interactieve bedrijfsactiviteiten die dusdanig worden ontworpen dat externe medewerkers en medewerkers op locatie samen worden gevoegd. Zo kan het helpen om regelmatig gegevens te verzamelen om de behoeften van werknemers beter te identificeren en de werkruimte en het werkbeleid naar verhouding aan te passen op deze wensen.

Concluderend

Bij Vebego Facility Solutions geloven we in de kracht van medewerkers. Zij vormen de fundering van iedere organisatie. Hoe positiever hun werkervaring is, hoe gelukkiger jouw medewerkers zijn. Dit bevordert niet alleen de productiviteit, maar ook de hechting van je team en vermindering van verzuim. Daarnaast verbetert ook je imago en versterkt je reputatie als organisatie. Meer weten over hoe je kan bijdragen aan een positieve werkervaring van jouw werknemers? Lees dan ook onze blog met 13 tips voor tevreden medewerkers.

Lees meer